Lewis Hamilton onverslaanbaar in China

F1 - Gepost op 12/04/2015 13:32
De Grand Prix van China is ook een prooi voor Hamilton geworden. De huidige wereldkampioen rijdt onbedreigd naar zijn tweede zege uit drie races. Wie gaat hem verslaan?

Bij de start staan voor het eerst dit jaar alle auto's op de baan, ook beide Manor Marussia's. Lewis Hamilton rijdt ongehinderd weg van poleposition en Nico Rosberg kan hem aardig volgen, maar wordt nog bijna ingehaald door Sebastian Vettel. Valtteri Bottas kent een superstart en haalt meteen Felipe Massa in. Daniel Ricciardo daarentegen heeft één van de slechtste starts uit zijn carrière, hij verliest maar liefst tien plaatsen. Max Verstappen haalt Daniil Kvyat in.

Carlos Sainz schiet na een paar ronden van de baan. Hij kan zijn weg vervolgen, maar vraagt zijn team 'alsjeblieft niet tegen hem te praten in de bochten'. Voor Sainz is zijn race dan eigenlijk al verpest. HIj komt niet echt meer aan de bak. Op een gegeven moment lijkt zijn versnellingsbak het te begeven en dat meldt hij ook via de boordradio. Net als iedereen denkt: die valt uit. krijgt Sainz toch de auto weer aan de praat en kan verder. Max Verstappen laat intussen mooie inhaalacties zien op de baan.

Beide Lotussen zijn er deze race goed bij. Pastor Maldonado rijdt zich het meest in de kijker. Niet alleen omdat hij veel auto's inhaalt, maar ook omdat hij spint, bijna de ingang van de pitstraat mist en vervolgens door Jenson Button van de baan wordt getikt. Romain Grosjean rijdt onzichtbaar, maar netjes en stabiel naar een zevende plek. Lotus lijkt definitief de weg naar boven te hebben teruggevonden.

En dan het drama van Red Bull. Het team kampt het hele weekend al met remproblemen en die lijken nog niet opgelost. Daniel Ricciardo haalt wel auto's in, maar mist iedere keer zijn rempunt, daardoor wordt hij toch vaak weer ingehaald. Het zorgt wel voor spannende gevechten. Maar of dat op deze manier nu de bedoeling is? Daniil Kvyat kent een race om gauw te vergeten. Eerst krijgt hij al te horen dat zijn teamgenoot achter hem rijdt en dat hij die het leven niet al te zuur mag maken, omdat ze een verschillende pitstopstrategie hebben. En dan begeeft de motor van zijn Red Bull het ook nog eens. Ricciardo weet zijn auto nog op een negende plek te finishen. Maar als je met moeite gevechten om positie elf weet te winnen, dan is er werk aan de winkel.

De Saubers strijden volop mee in de top tien. Zowel Marcus Ericsson als Felipe Nasr kennen een goede race. Beide coureurs doen volop mee in de gevechten, vooral met ene Max Verstappen. Verstappen voert de druk op bij Ericsson en dwingt hem in een foutje. Ericsson is zo verrast dat Verstappen hem binnenlangs inhaalt, dat hij bijna stilvalt. Hetzelfde trucje haalt Verstappen later uit bij Felipe Nasr en Sergio Perez.

Sergio Perez weet nog een redelijk resultaat met de auto te behalen, maar zijn teamgenoot moet de Force India naast de baan zetten met een kapotte versnellingsbak. "Something bad happened," meldt een teleurgestelde Nico Hulkenberg via de boordradio. Dat hij teleurgesteld is, valt te begrijpen, de Duitser had een goede start en kans op een top tien finish.

Intussen rijden beide Mercedessen rond aan de kop van het veld met in hun kielzog de Ferrari's van Vettel en Raikkonen. Lewis Hamilton doet aan bandenmanagement, maar daar heeft Nico Rosberg last van. Hij vraagt via de boordradio of Hamilton wat sneller kan rijden. "Als ik dichterbij kom, dan gaan mijn banden eraan." Hamilton krijgt het verzoek of hij ietsje sneller wil rijden. Sebastian Vettel begint langzaam in te lopen op Nico Rosberg.

Na drie races is het wel duidelijk dat Ferrari grote sprongen voorwaarts heeft gemaakt. Sebastian Vettel krijgt via de boordradio de vraag of hij nog iets sneller kan. "Niet veel, ik rijd al op de limiet," zegt de Duitser. Kimi Raikkonen heeft deze keer eens een pechvrije race en eindigt als vierde.

Zo groot als de sprong van Ferrari is, zo klein is die van Williams. Beide coureurs rijden met grote afstand achter de Mercedessen en de Ferrari's, maar wel erg voor op de beide Lotussen. Deze race moet Valtteri Bottas zijn meerdere erkennen in teamgenoot Felipe Massa. Massa rijdt ietwat kleurloos zijn rondjes, maar blijft uit de problemen.

Bij McLaren zullen ze blij zijn dat beide auto's aan de finish zijn gekomen. De snelheid is er nog niet, maar met de betrouwbaarheid en de mechanische grip lijkt het wel goed te zitten. Hoewel Alonso en Button in de achterste regionen rondrijden, is goed te zien dat de auto prima op de weg ligt. In tegenstelling tot de nerveuze auto's van Sauber en Red Bull. Ericsson, Nasr en Ricciardo hebben hun handen er vol aan om de auto stabiel te houden.

Pastor Maldonado probeert langs de McLaren van Jenson Button te komen. Fernando Alonso zit daar achter. Er volgt een pittig gevecht, maar door een onnodige actie van Button belandt Maldonado naast de baan. De Brit tikt hem aan. Dit incident wordt na de race onderzocht door de stewards. Mogelijk dat Button hier nog voor wordt bestraft. Alonso krijgt hierdoor wel ruim baan en haalt zijn teamgenoot in.

De top van het veld is intussen al bezig om het achterveld op een ronde te zetten. Kimi Raikkonen zorgt voor enige hilariteit door via de boordradio te vragen 'of iemand ervoor kan zorgen dat die McLaren uit de weg gaat'.

Drie ronden voor het einde moet Max Verstappen zijn Toro Rosso aan de kant zetten met een vastgeslagen motor. De Nederlander lag op dat moment achtste en ziet nu punten in rook opgaan. Omdat de Toro Rosso op een gevaarlijke plek staat (naast de pitmuur), komt de safetycar de baan op. De stewards proberen uit alle macht om de auto door de opening in de muur te duwen, maar de auto kan de bocht niet maken. Monteurs van Toro Rosso snellen te hulp om de neus van de wagen te halen. Eén ronde voor het einde gaat de safetycar weer naar binnen. In het reglement is vastgelegd dat coureurs elkaar dan niet meer mogen inhalen.

Uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Nico Rosberg (Mercedes)
3. Sebastian Vettel (Ferrari)
4. Kimi Raikkonen (Ferrari)
5. Felipe Massa (Williams)
6. Valtteri Bottas (Williams)
7. Romain Grosjean (Lotus)
8. Felipe Nasr (Sauber)
9. Daniel Ricciardo (Red Bull)
10. Marcus Ericsson (Sauber)
11. Sergio Perez (Force India)
12. Fernando Alonso (McLaren)
13. Jenson Button (McLaren)
14. Carlos Sainz (Toro Rosso)
15. Will Stevens (Manor Marussia)
16. Roberto Merhi (Manor Marussia)
17. Max Verstappen (Toro Rosso)

Uitvallers:
Pastor Maldonado (Lotus) gevolgen crash met Button
Daniil Kvyat (Red Bull) motor
Nico Hulkenberg (Force India) versnellingsbak



Voeg toe of stem: Voeg toe aan NUjij Voeg toe aan ekudos Plaats op MSN Reporter Add to Google
Volgende Grand Prix: Australië
18 maart 2016
Training 1: ??:00 - ??:30
Training 2: ??:00 - ??:30
19 maart 2016
Training 3: ??:00 - ??:00
Kwalificatie: ??:00 - ??:00
20 maart 2016
Race: ??:00
18 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
19 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
20 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
WK Stand Coureurs 2015
1. Lewis Hamilton 381
2. Nico Rosberg 322
3. Sebastian Vettel 278
4. Kimi Raikkonen 150
5. Valtteri Bottas 136
6. Felipe Massa 121
7. Daniil Kvyat 95
8. Daniel Ricciardo 92
9. Sergio Perez 78
10. Nico Hulkenberg 58
WK Stand Constructeurs 2015
1. Mercedes703
2. Scuderia Ferrari428
3. Williams F1257
4. Red Bull Racing187
5. Force India136
6. Lotus78
Kalender 2015
15-03-2015 Australië, Melbourne
29-03-2015 Maleisië, Sepang
12-04-2015 China, Shanghai
19-04-2015 Bahrein, Sakhir
10-05-2015 Spanje, Barcelona
24-05-2015 Monaco, Monte Carlo
07-06-2015 Canada, Montreal
21-06-2015 Oostenrijk, Spielberg
05-07-2015 Groot-Brittannië, Silverstone
26-07-2015 Hongarije, Budapest
23-08-2015 België, Spa Francorchamps
06-09-2015 Italië, Monza
20-09-2015 Singapore, Singapore
27-09-2015 Japan, Suzuka
11-10-2015 Rusland, Sochi
25-10-2015 Verenigde Staten, Austin
01-11-2015 Mexico, Mexico City
15-11-2015 Brazilië, São Paulo
29-11-2015 Abu Dhabi, Yas Marina

Poll

Welk team gaat seizoen 2015 het beste van start?
Mercedes
Red Bull Racing
Ferrari
Een ander team
209 stemmen

Laatst toegevoegde foto's

Naar fotoalbum >

Site nieuws

• Nog steeds zoeken wij enthousiaste mensen die de crew graag willen versterken. Ik wil wel bij de Autosportweb crew komen!
• Wekelijks het laatste autosportnieuws gratis in je mailbox? Meld je aan op de Autosportweb nieuwsbrief.

Zoeken


© copyright autosportweb.nl 2007 - 2017 alle rechten voorbehouden
privacy verklaringadverterenmeewerkencontactrssNieuws TrackerTwitter