Lewis Hamilton onbedreigd naar zege in Australië

F1 - Gepost op 15/03/2015 09:35
Wereldkampioen Lewis Hamilton gaat verder waar hij in Abu Dhabi gebleven is en eindigt als eerste. Teamgenoot Nico Rosberg finisht tweede en Sebastian Vettel levert een prima debuut af voor Ferrari door als derde onder de vlag door te rijden.

Daniil Kvyat en Kevin Magnussen gaan niet van start. Beide coureurs kampen met technische problemen die niet op te lossen zijn voor de race van start gaat. Ook de Fin Valtteri Bottas is niet van de partij. Bottas blesseert zijn onderrug tijdens de laatste kwalificatieronde en onderzoek in het ziekenhuis wijst uit dat er een klein scheurtje in één van rugwervels zit. Waarschijnlijk kan Bottas in de race van Maleisië over twee weken wel gewoon starten. Door het ontbreken van de Fin schuift het overgebleven veld één plek naar voren. Het team van Manor Marussia gaat helemaal niet van start. De auto’s zijn niet op tijd klaar voor de kwalificatie en dat betekent dat ze niet mogen racen.

Hamilton toont zich heer en meester op de baan. De Brit is bezig met brandstofmanagement en zorgt ervoor dat zijn teamgenoot net niet in de DRS-zone komt om hem voorbij te rijden. Bijna de hele race zit er ongeveer anderhalve seconde tussen de beide rijders. Eén ding is wel duidelijk: Mercedes is nog steeds het te kloppen team en Nico Rosberg zal flink aan de bak moeten dit jaar.

In bocht één gaat het mis voor beide Lotuscoureurs. De eerste bocht in Melbourne heeft een reputatie, want het gaat daar bijna altijd mis. Er ontstaat een variatie op een domino-effect als Raikkonen per ongeluk een tikje uitdeelt aan Felipe Nasr, die op zijn beurt daardoor Pastor Maldonado raakt. De Venezolaan kent een goede start, maar door het tikje van Nasr spint hij van de baan en neemt teamgenoot Romain Grosjean daarin mee. De Fransman start slecht en rijdt in eerste instantie nog door, maar moet opgeven in de pitbox van het team. Lotus kan al naar huis. Intussen komt de safetycar de baan op, zodat de auto van Maldonado opgeruimd kan worden.

Wanneer de safetycar weer naar binnen rijdt krijgt Sergio Perez via zijn boordradio te horen dat hij Marcus Ericsson heeft ingehaald tijdens de safetycar situatie en dat hij zijn plek terug moet geven aan de Zweed. Sergio Perez zal nog meer staaltjes van zijn temperament laten zien gedurende de race.

Het team van Sauber lijkt op dit moment de meeste progressie te hebben geboekt. Vooral debutant Felipe Nasr geeft zijn visitekaartje af. Hij heeft een superstart en schiet enkele plaatsen naar voren. De hele race is de Braziliaan in de top vijf te vinden en dat is ook de plek waar hij de race finisht. Nasr is hiermee de best debuterende Braziliaanse coureur ooit.

Ook Marcus Ericsson laat zien dat hij kan racen. In de laatste fase van de race is hij in gevecht met Carlos Sainz die met zijn banden worstelt. Sainz verdedigt zijn lijnen goed en beide coureurs laten elkaar genoeg ruimte. Toch slaat de Zweed toe op een moment dat de Spanjaard het niet verwacht: Ericsson zet zijn auto naast die van Sainz in een bocht waar dat net kan. Ericsson is er langs en krijgt een compliment van zijn team. “Well done buddy, push!”(Goed gedaan maat, nu pushen)

Alle Nederlandse ogen zijn natuurlijk gericht op de jonge Max Verstappen. En daarmee ook op zijn teamgenoot Carlos Sainz. Beide debutanten doen het netjes. Vooral Sainz kent een goede start en is op een gegeven moment in gevecht om plaats vijf met Felipe Nasr. Verstappen ondervindt weinig hinder van het akkefietje in de eerste bocht en ook hij heeft een goede start. Hij rijdt van positie elf naar positie negen. De race pace van de Toro Rosso’s ziet er goed uit, al is de Renaultmotor op de rechte stukken niet snel genoeg.

Verstappen en Sainz rijden allebei een prima debuutrace. Doordat Max Verstappen op de hardere band is gestart rijdt hij op een gegeven moment rond op een vijfde positie, omdat de rest allemaal al een pitstop heeft gemaakt. Wanneer Verstappen uiteindelijk zijn pitstop maakt en van banden wisselt, gaat het vlak na zijn pitstop mis. “Ik zie rook uit de auto komen,” meldt de Nederlander en vervolgens zet hij zijn Toro Rosso netjes aan de kant. Vader Jos is zo teleurgesteld, dat hij de pitbox van het team uitloopt. Aan niets is te zien dat Verstappen jr. enorm baalt. Er wordt niet met de handschoenen of het stuurtje gegooid. “Ik had zesde kunnen worden,” zegt hij na afloop van de race. “En natuurlijk ben ik teleurgesteld.” Teamgenoot Sainz finisht uiteindelijk op een prima negende plek, nadat hij twee ronden voor het eind nog wordt ingehaald door Marcus Ericsson.

Pitstops zijn vandaag voor een aantal coureurs een serieus probleem, al kunnen ze er allebei niets aan doen. Tijdens zijn eerste stop wil de linker achterband van de auto van Carlos Sainz niet loskomen, hoezeer de monteur ook zijn best doet. Sainz verliest hierdoor kostbare tijd. Tweede ‘slachtoffer’ van een weigerende wheelgun is Kimi Raikkonen. Tijdens zijn eerste pitstop gaat het al mis, ook de linker achterband van de Ferrari wil niet loskomen. Dat lukt uiteindelijk, maar ook de Fin verliest kostbare tijd. Raikkonen komt voor zijn tweede stop binnen op het moment dat Verstappen net uitvalt. Deze keer is het een fout van de lollipopman. Die stuurt Raikkonen te vroeg weg, waardoor de linker achterband niet goed vastzit. Raikkonen zet zijn auto bijna direct na het uitkomen van de pitstraat aan de kant.

Jenson Button rijdt – mogelijk tot zijn eigen verbazing – de race volledig uit. De snelheid zit er nog niet in, maar de betrouwbaarheid lijkt verbeterd. De Brit meldt aan het eind van de race dat hij een groot probleem heeft met terugschakelen. Toch rijdt hij de race uit. Wel heeft Button last van een iets te fanatieke Sergio Perez. Perez rijdt achteraan en wil langs de McLaren, maar heeft niet genoeg geduld. Dit zorgt ervoor dat hij van de baan spint en een stuk van de bodemplaat beschadigt. Button kan zijn weg vervolgen, maar de Mexicaan kan weer opnieuw beginnen. Zijn team vraagt of hij schade heeft. “Wel wat, maar ik heb er geen last van,” zegt Perez. En dat blijkt wel, want hij rijdt de race gewoon uit. Teamgenoot Nico Hulkenberg is weliswaar onzichtbaar, maar rijdt een solide race.

Ferrari kan tevreden terugkijken op de eerste race van het seizoen. De motor en de snelheid zijn enorm verbeterd en zowel Vettel als Raikkonen rijden de hele race in de top tien. De race pace is goed en zonder de pitstopproblemen van de Fin had hij zeker punten gescoord.

Red Bull zet motorenleverancier opnieuw onder druk. Het team is niet tevreden met de prestatie van de motor. Het chassis is prima, maar de motor moet beter. Daniel Ricciardo houdt de schade beperkt door als zesde te eindigen. Toro Rosso zal het daarmee eens zijn. De motor komt op de rechte stukken snelheid te kort en wat betrouwbaarheid betreft.. Vraag maar aan Max Verstappen.
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 
2. Nico Rosberg (Mercedes) 
3. Sebastian Vettel (Ferrari)
4. Felipe Massa (Williams)
5. Felipe Nasr (Sauber)
6. Daniel Ricciardo (Red Bull)
7. Nico Hulkenberg (Force India)
8. Marcus Ericsson (Sauber)
9. Carlos Sainz (Toro Rosso)
10. Sergio Perez (Force India)
11. Jenson Button (McLaren)

Uitvallers:
Kimi Raikkonen (Ferrari) loszittend achterwiel
Max Verstappen (Toro Rosso) motor
Romain Grosjean (Lotus) touché van Maldonado
Pastor Maldonado (Lotus) touché van Nasr

Niet gestart:
Daniil Kvyat (Red Bull) versnellingsbakprobleem
Kevin Magnussen (McLaren) technisch probleem (niet bekend wat)
Valtteri Bottas (Williams) rugblessure




Voeg toe of stem: Voeg toe aan NUjij Voeg toe aan ekudos Plaats op MSN Reporter Add to Google
Volgende Grand Prix: Australië
18 maart 2016
Training 1: ??:00 - ??:30
Training 2: ??:00 - ??:30
19 maart 2016
Training 3: ??:00 - ??:00
Kwalificatie: ??:00 - ??:00
20 maart 2016
Race: ??:00
18 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
19 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
20 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
WK Stand Coureurs 2015
1. Lewis Hamilton 381
2. Nico Rosberg 322
3. Sebastian Vettel 278
4. Kimi Raikkonen 150
5. Valtteri Bottas 136
6. Felipe Massa 121
7. Daniil Kvyat 95
8. Daniel Ricciardo 92
9. Sergio Perez 78
10. Nico Hulkenberg 58
WK Stand Constructeurs 2015
1. Mercedes703
2. Scuderia Ferrari428
3. Williams F1257
4. Red Bull Racing187
5. Force India136
6. Lotus78
Kalender 2015
15-03-2015 Australië, Melbourne
29-03-2015 Maleisië, Sepang
12-04-2015 China, Shanghai
19-04-2015 Bahrein, Sakhir
10-05-2015 Spanje, Barcelona
24-05-2015 Monaco, Monte Carlo
07-06-2015 Canada, Montreal
21-06-2015 Oostenrijk, Spielberg
05-07-2015 Groot-Brittannië, Silverstone
26-07-2015 Hongarije, Budapest
23-08-2015 België, Spa Francorchamps
06-09-2015 Italië, Monza
20-09-2015 Singapore, Singapore
27-09-2015 Japan, Suzuka
11-10-2015 Rusland, Sochi
25-10-2015 Verenigde Staten, Austin
01-11-2015 Mexico, Mexico City
15-11-2015 Brazilië, São Paulo
29-11-2015 Abu Dhabi, Yas Marina

Poll

Welk team gaat seizoen 2015 het beste van start?
Mercedes
Red Bull Racing
Ferrari
Een ander team
212 stemmen

Laatst toegevoegde foto's

Naar fotoalbum >

Site nieuws

• Nog steeds zoeken wij enthousiaste mensen die de crew graag willen versterken. Ik wil wel bij de Autosportweb crew komen!
• Wekelijks het laatste autosportnieuws gratis in je mailbox? Meld je aan op de Autosportweb nieuwsbrief.

Zoeken


© copyright autosportweb.nl 2007 - 2017 alle rechten voorbehouden
privacy verklaringadverterenmeewerkencontactrssNieuws TrackerTwitter