Laatste testdag Jerez: Ferrari opnieuw de snelste

F1 - Gepost op 04/02/2015 17:54
De eerste wintertest zit erop! Alle Nederlandse ogen waren gericht op Max Verstappen die voor het eerst 'echt aan de bak' kon als racecoureur in dienst van Toro Rosso. Natuurlijk worden zijn prestaties nauwlettend in de gaten gehouden en worden er vergelijkingen getrokken met zijn teamgenoot Carlos Sainz jr. Max Verstappen heeft het in ieder geval netjes gedaan.

De grootste verrassing van de wintertest op Jerez was Ferrari. Naar aanleiding van de test kunnen conclusies getrokken worden, maar dat heeft niet zoveel zin. Je weet immers niet wat de teams getest hebben? Vast niet alleen hoe snel de auto is.

Wat wel duidelijk is, is dat Ferrari de motor goed heeft doorontwikkeld. Niet alleen de Ferrari's waren snel, dat gold ook voor de Saubers die met een Ferrarimotor rijden. Na de eerste testdag zullen veel wenkbrauwen omhoog zijn gegaan. Ericsson snel? Dezelfde die in een Caterham nog geen deuk in een pakje boter reed? De conclusie die daaruit valt te trekken is dat Ericsson óf sneller is dan gedacht, óf het ligt aan de auto. Dat zal nog moeten blijken.
Kimi Raikkonen heeft vooralsnog de snelste tijd van de week neergezet in zijn Ferrari en dat zal hem goed doen na het toch wat dramatisch verlopen seizoen 2014.

Voor een aantal teams is er nog veel werk aan de winkel. Tijdens de eerste testdagen stond de McLaren meer in de pitbox dan dat de nieuwe wagen op de baan te vinden was. Zowel Alonso als Button konden deze dagen met moeite 6 ronden rijden. Elektronische problemen en een nieuwe motor zullen daar debet aan zijn geweest. De derde en vierde dag verliepen iets beter, beide coureurs konden wat meer ronden rijden, maar de auto bleef instabiel.

Lotus was de eerste dag niet van de partij, maar was wel onderweg naar Jerez. Pastor Maldonado reed twee dagen zijn rondjes zonder noemenswaardige problemen en ook Romain Grosjean kon de laatste testdag prima zijn rondjes rijden. Geen rare verrassingen en technisch malheur zoals in 2014. Lotus rijdt in 2015 met een Mercedesmotor.

Bij Red Bull was voornamelijk de testlivery een verrassing. Christian Horner legde uit dat de livery was geïnspireerd op een helmdesign van Sebastian Vettel. Helaas kende het team van Red Bull weer veel problemen. De eerste dag ging het nog wel en kon Daniel Ricciardo redelijk met de rest mee komen, maar de tweede dag zorgde een knullige spin van Daniil Kvyat ervoor dat hij de enige voorvleugel die Red Bull bij zich had dusdanig beschadigde dat hij alleen zonder vleugel verder kon rijden. Dat dit niet geweldig ging is dan wel logisch. Nieuwe onderdelen gingen diezelfde dag nog op weg naar Jerez. De derde en de vierde verliepen ook niet zo soepel voor Red Bull. De auto had veel problemen met het ERS-systeem en stond veel stil.

Force India schitterde door afwezigheid. Het team zou in eerste instantie meedoen met de auto van 2014, maar besloot toch om dat niet te doen. Ze zijn nog altijd druk bezig de auto van 2015 gereed te krijgen en het is nog niet eens zeker of ze met de 2015-auto deel gaan nemen aan de tweede wintertestsessie op Barcelona van 19 tot en met 22 februari.

En dan de kampioen van 2014. Vorig jaar domineerde Mercedes duidelijk beide wintertests. Daar is tot nu toe nog geen sprake van. Zowel Nico Rosberg als Lewis Hamilton maakte mee dat de Mercedes af en toe stilviel en ze waren wel snel, maar niet zo snel als Ferrari en Sauber. Zoals gezegd zegt een wintertest niet zoveel over de uiteindelijke performance van de auto, omdat je niet weet wat de teams aan het testen zijn.

Sauber zal na afloop van de tests op Jerez wel erg tevreden zijn, want Ferrari heeft haar huiswerk blijkbaar goed gedaan. Ericsson en Nasr konden allebei goed overweg met de Sauber en waren allebei snel. Felipe Nasr zette op dag 3 zelfs de snelste tijd op de klokken. Deze boost kan het Zwiterse team goed gebruiken.

Volgende wintertest: 19 tot en met 22 februari op het circuit van Barcelona.
1. Kimi Raikkonen (Ferrari) 1:20.841 106 ronden
2. Marcus Ericsson (Sauber) 1:22.019 112 ronden
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1:22.172 117 ronden
4. Max Verstappen (Toro Rosso) 1:22.553 97 ronden
5. Felipe Massa (Williams) 1:23.116 73 ronden
6. Romain Grosjean (Lotus) 1:23.802 53 ronden
7. Daniil Kvyat (Red Bull) 1:23.975 64 ronden
8. Jenson Button (McLaren) 1:27.660 35 ronden


CvdW



Voeg toe of stem: Voeg toe aan NUjij Voeg toe aan ekudos Plaats op MSN Reporter Add to Google
Volgende Grand Prix: Australië
18 maart 2016
Training 1: ??:00 - ??:30
Training 2: ??:00 - ??:30
19 maart 2016
Training 3: ??:00 - ??:00
Kwalificatie: ??:00 - ??:00
20 maart 2016
Race: ??:00
18 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
19 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
20 maart 2016
°C
Windkracht ,
Kans op regen %
WK Stand Coureurs 2015
1. Lewis Hamilton 381
2. Nico Rosberg 322
3. Sebastian Vettel 278
4. Kimi Raikkonen 150
5. Valtteri Bottas 136
6. Felipe Massa 121
7. Daniil Kvyat 95
8. Daniel Ricciardo 92
9. Sergio Perez 78
10. Nico Hulkenberg 58
WK Stand Constructeurs 2015
1. Mercedes703
2. Scuderia Ferrari428
3. Williams F1257
4. Red Bull Racing187
5. Force India136
6. Lotus78
Kalender 2015
15-03-2015 Australië, Melbourne
29-03-2015 Maleisië, Sepang
12-04-2015 China, Shanghai
19-04-2015 Bahrein, Sakhir
10-05-2015 Spanje, Barcelona
24-05-2015 Monaco, Monte Carlo
07-06-2015 Canada, Montreal
21-06-2015 Oostenrijk, Spielberg
05-07-2015 Groot-Brittannië, Silverstone
26-07-2015 Hongarije, Budapest
23-08-2015 België, Spa Francorchamps
06-09-2015 Italië, Monza
20-09-2015 Singapore, Singapore
27-09-2015 Japan, Suzuka
11-10-2015 Rusland, Sochi
25-10-2015 Verenigde Staten, Austin
01-11-2015 Mexico, Mexico City
15-11-2015 Brazilië, São Paulo
29-11-2015 Abu Dhabi, Yas Marina

Poll

Welk team gaat seizoen 2015 het beste van start?
Mercedes
Red Bull Racing
Ferrari
Een ander team
213 stemmen

Laatst toegevoegde foto's

Naar fotoalbum >

Site nieuws

• Nog steeds zoeken wij enthousiaste mensen die de crew graag willen versterken. Ik wil wel bij de Autosportweb crew komen!
• Wekelijks het laatste autosportnieuws gratis in je mailbox? Meld je aan op de Autosportweb nieuwsbrief.

Zoeken


© copyright autosportweb.nl 2007 - 2017 alle rechten voorbehouden
privacy verklaringadverterenmeewerkencontactrssNieuws TrackerTwitter